004369911060985

A Suiseki (水 -víz 石 -kő): Japánban a természet megbecsülésének egyik tökéletes példája.

suiseki japán kő művészet

Erősen tükrözi Japán a fuzeit, azaz az esztétikát és  annak természet közeli látásmódját. Az elmúlt években világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Szép, egyszerű és van benne valmi megnyugtató.

A Suiseki lényegében egy egyetlen, természetben előforduló kő megbecsülésének a művészete. Úgy kell elképzelni, hogy egy többnyire fából készült tálcára egyetlen követ erősítünk és mint dísz tárgy használjuk.

A suiseki a bonsaihoz hasonlóan egy, a japán természet-ábrázolás megnyilvánulása. Nagyon hasonlít a bonseki művészetéhez, amelyről már korábban meséltünk a blogon.

suiseki bonseki japán kő művészet

Mit érdemes tudni a suiseikről?

A suiseki, mint művészet állítólag a 14. századi Kínából jutott el Japánba.

Főleg a nemesek körében terjed el, hiszen úgy gondolták, hogy a suiseki megbecsülése erősen tükrözi a japán természet központú szemléletet.

Japánban a köveknek amúgy is nagy jelentősége van. A toori kapuk, a szikla kertek, a kő buddha és jizo szobrok, a szent kövek mind a kő megbecsülésének különféle megnyilvánulásai.

Japánban például a szurokfekete színű suiseki köveket tartják a legfinomabbnak és legelegánsabbnak. Ennek az az oka, hogy az újdonság vagy a ragyogás helyett értéket tulajdonítanak a kőnek azon képességének, hogy felidézze a távoli hegyek és völgyek természetes atmoszféráját, vagy érzékeltesse az egész teremtés titkát.

Kobayashi Kunio, aki a bonsai egyik vezető mestere, a Shunkaen Bonsai Múzeum alapítója és a Nippon Suiseki Egyesület elnöke így nyilatkozott: „Ahogyan vannak sintó szentélyek, amelyekben a köveket imádat tárgyaként tartják nyilván, a japánok is erősen érzékelték az istenséget a kövekben ősidők óta. Ez a fajta érzékenység szorosan jelen van a suisekiben.”

A madarak, állatok, kamik (istenek), Buddha vagy szent emberek alakjára emlékeztető kövek különösen nagy tiszteletben vannak tartva. Vannak olyan suiseki kövek is, amelyek a tengerben lévő szigeteket, torkolatokat, a hegyoldalon lefolyó vízeséseket és más természeti tájat szimbolizálnak. Egy különösen fontos motívum, amely a suiseki alapjául is tekinthető, a „messzi hegyekre” utaló motívum.

Amikor a kőben formákat és jeleneteket lehet felfedezni, azt „mitate” koncepciójának hívják, azaz meglátni a kőben a hasonlatosságot más természetben előforduló dolgokkal.

A Nippon Suiseki Egyesület szerint öt tényezőt használnak a kő és a suiseki potenciáljának értékeléséhez. Ezek a következők:

  • jó anyagból kell lennie;
  •  finom formájúnak kell lennie    
  • felületi textúrája megfelelő kell hogy legyen    
  • a színe és egész megjelenése esztétikusnak kell lennie.    
  • az életkor patinája megfelelő kell hogy legyen, azaz például, hogy ki birtokolta korábban a követ, milyen története van a kőnek.

Kobayashi szerint a frissen szedett kövek hegyesek, és az egyenetlenség benyomását keltik. Ezeket még ki kell tenni az időjárás hatásainak, hogy a megfelelő patina kialakuljon rajta.

Ha például vizet öntünk egy kőre, megváltozik annak kinézete. Maga a kő tulajdonsága is meghatározó, hogy hogyan reagál a természeti viszonyokra és változik idővel.

A suisekiben az a jó, hogy nem kell Japánba utaznunk, ha gyönyörködni szeretnénk benne. Bárhol találhatunk különleges darabokat, főleg ha nyitott szemmel járunk a természetben.

Kertész Alexandra

Források és képek:

http://www.kunio-kobayashi.com/en/

http://www.suiseki-assn.gr.jp/en/

Von Sage Ross – Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4974698

error: Content is protected !!