Egy kísérteties szellem a japán folklórból
Régen Japánban, amikor nem tudtak magyarázatot adni arra, mi okoz betegségeket, vagy bizonyos eseményeket, jelenségeket, többnyire egy yōkai tevékenységnek tudták be a rossz történéseket. Valószínűleg így született meg ez a titokzatos alak: az Amazake-Babaa.
Japán számos területén megjelenik alakja, egy kíváncsi és hátborzongató lény, aki az éjszakában barangol. Nevét az amazake nevű édes, alkoholmentes rizsitalhoz kötik. Ez a Miyagi és Aomori prefektúrákból származó yōkai öregasszony nem csupán italárus, hanem betegségek hírnöke.
Titokzatos kopogás az éjszakában
Az Amazake-Babaa története az éjszaka csendjében, gyakran esőben vagy havazásban bontakozik ki. A csillagok fénye alatt az otthonok küszöbéhez közeledik, hangja kísértetiesen lágy és gyerekes. Azt kérdezi: „Van amazakéd?” De a kopogtatás megválaszolása átkot von maga után: akik válaszolnak, azok megbetegszenek, és olyan betegségek sújtják őket, mint a himlő vagy hasonló régi, himlőhöz hasonlító betegségek.
A betegségekkel való kapcsolata mélyreható, hiszen egykor a himlő istennőjeként ismerték, amikor a betegség Japánban pusztított. Családjuk védelme érdekében az anyák cédruságakat helyeztek az ajtókra, vagy felajánlásokat tettek az Amazake-Babaa-nak, abban a reményben, hogy elkerülhetik jelenlétét, és megkímélhetik gyermekeiket a betegségektől.
Amazake-Babaa és Amazake Banbā kettős identitása
Érdekes módon a folklór ennek a lénynek két különálló változatát mutatja be: az Amazake-Babaát, aki megkérdezi, van-e valakinek amazake-ja, és az Amazake Banbā-t, aki házról házra próbálja eladni az italt. Míg az előbbi az amazakét keresi, hogy betegséget hozzon, az utóbbi eladni akarja. Mindkettő elriasztható egy egyszerű táblával aza ajtókon: „Nem szeretjük a szakét vagy az amazakét.”
Yamanashi prefektúrában az Amazake Banbā ugyanerről a hátborzongató gyakorlatról ismert – éjszaka jelenik meg, amazake-t kínál, de ugyanazzal a baljós eredménnyel. A vele való érintkezés szinte garantálja a betegség kezdetét, ami az ajánlatra való bármiféle válaszolás következménye.
Az istenített Amazake-Babaa Tokióban
Azonban nem minden mese festi le az Amazake-Babaát félelmetes yōkaiként. A tokiói Bunkyo City Kohinata negyedében másképp emlékeznek rá – nem mint természetfeletti lényre, hanem mint egy jószívű helyi amazake-árusra. Miután elhunyt egy közönséges megfázásban, a közösség idővel mindenféle tettet tulajdonított a szellemének és ez ahhoz vezetett, hogy a környékbeliek köztudatában a gyermekek védelmezője lett a betegségek ellen. Egyik szobra a Nichirin-ji templomban áll, emlékeztetve az óvó szerepére, nem pedig a fenyegetésre.
Az Amazake-Babaa szimbolikája
Az Amazake-Babaa többet képvisel, mint a félelem alakja. Meséje tükrözi Japán mély kulturális hiedelmeit a betegségekről, a szellemekről, valamint az emberi és a természetfeletti világ közötti finom határvonalról. Sok yōkaihoz hasonlóan ő is azt az elképzelést testesíti meg, hogy a természeti és a spirituális birodalom szorosan összefonódik, és hogy a betegséget és a szerencsétlenséget néha túlvilági lények személyesítik meg. Az a képessége, hogy egy egyszerű kopogtatással betegséget hoz létre, hangsúlyozza az élet törékenységét és azt a mindig jelenlévő igényt, hogy óvatosnak kell maradni.
Egy yōkai öröksége
Az Amazake-Babaa története mind a kíváncsiságra, mind az óvatosságra figyelmeztet. A cselszövés és a veszély összetett kapcsolatát testesíti meg, hasonlóan a japán mitológiában a többi yōkaihoz, ahol a szellemek gyakran az áldás és az átok közötti finom határvonalat követik. Története rávilágít a védőrituálék kulturális jelentőségére is, mint például a cédruságak elhelyezésére, amelyek a fizikai világot a metafizikaihoz kötik, hogy elkerüljék a károkat.
Forrás:
Omiyage World japán webáruház
Kezdőlap – Arigato Apartman
Seo versenyelőny online marketing-seo- tartalomgyártás (contentcobrand.com)