Ameno-Uzume (天宇受売命) egyike a legősibb sintó isteneknek.
Nevét legtöbben úgy ismerik, mint a Hajnal, az Öröm és a Vidámság istennője. Azonban ő a Tánc istennője is, tőle eredeztetik a híres japán népi színjátékot, a Kagurát ((神楽) is. Személyisége egészen összetett, hiszen némely régióban „Mennydörgő istennőként” vagy éppen a „Nagy Csábító” néven van a köztudatban.
A Majom király és a ledér istennő találkozása
Amaterasu (天照, magyarul ejstd: Amateraszu), a Napistennő egyszer úgy határozott, elküldi unokáját, Ninigit (瓊々杵 magyarul ejstd: Nyinyigi) és kísérőnek 5 kamit, a Földre, hogy ott uralkodjanak. Sarutahiko (猿田彦神 magyarul ejstd: Szarutahiko), a „Majom-király” (akinek egyébként hosszú orra a tengu (天狗) nevű hegyi szellem ősére vezethető vissza) megjelent a Mennybe vezető út nyolcágú elágazásánál, hogy méltón fogadja a jövevényeket. Uzume önként jelentkezett, hogy kitűnő diplomáciai tehetségének segítségével elsőként léphessen kapcsolatba a földi követtel. Az istennő lemeztelenített keblekkel, szoknyáját egészen a köldöke alá szorítva, kacagva sétált Sarutahiko elé. A férfi megrökönyödve nézte a csábító mozdulatokat, majd hebegve közölte, hogy ő csupán az isteneket várta. A lány úgy találta, a Majom-király jóságos, nem gonosz teremtmény, ezért aztán ők ketten, kéz a kézben vezették a legelső isteneket a Mennyországból a Földre.
A táncoló majom és a sintó vallás
Az istennő e találkozásnak köszönhetően Ninigitől azt a kitüntetést kapta hála jeléül, hogy szolgálólányaival megalapíthatta a Sarume papnők rendjét, akikből aztán a shinto szent táncok művelői lettek. A papnők a Sarume no Kimi (猿女の君 magyarul ejstd: szarume no kimi) vagyis a „majom-nők” nevet kapták. A sarume (佐瑠女) kifejezés olyan nőket jelölt, akik ún. „majom-táncokat” mutattak be a sintó istenek tiszteletére. Ezt a fajta rituális táncot Sarugakunak (申楽 magyarul ejstd: szaragaku) hívják, melynek elemei később átkerültek a Kagura (神楽) előadásokba is.
Japánban úgy tartják, a majom („saru”/ 猿, mely alatt leginkább a japán makákót kell érteni) játékos jellemének köszönhetően ugrándozik, tánchoz hasonló mozdulatokra képes. A táncmozdulatok egyfelől szórakoztatják az embereket, másfelől viszont el is bűvöli őket, mert nem kevés erotikát kölcsönöz művelőjének.
Nem véletlen hát, hogy az Öröm és a Vidámság istennője erotikus és szórakoztató tánca csalogatta ki annak idején Amaterasu napistennőt is a barlangjából. Ennek köszönhetően válhatott Uzume egyben a szent sintó táncok legfőbb istennőjévé is. Párja, Sarutahiko pedig az egyik legismertebb termékenységi isten a szigetországban.
A Majom istennek és a táncos papnőknek számtalan temploma található Japánban, mivel utóbbiak tradicionális szertartásai, a „kamikurák” (神座) élő hagyománynak számítanak.
Írta: Ballagó Petra
Képek: www.univie.ac.at