A Kō, azaz az illat tíz erénye
A koboku (illatos fa) gyógynövényekkel és más aromás anyagokkal kombinálva elégették, hogy vallási célokra illatos tömjént kapjanak.

A füstölő égetés szokását az udvari nemesség körében a takimono, az aromás anyagok porított keverékével való kísérletezgetés miatt lett nagyon kedvelt.
Az illatok létfontosságú szerepet játszottak az udvari életben a Heian-korszakban, a köntösöket, sőt a legyezőket is parfümözték, és verseket írtak róluk. A 11. századi Genji meséje című eposzban is megjelenik.
Egyes források szerint a szamuráj harcosok úgy készültek a csatára, hogy elméjüket és testüket koboku füstölővel tisztították meg. A késői Muromachi-korszakban, a 16. században ez az esztétikai tudatosság a kōdō néven ismert gyakorlattá, ceremóniává fejlődött.
A mai kōdō stílus nagyrészt megőrizte a muromachi korszak szerkezetét és stílusát. Többek között ekkor alakult ki a teaszertartás és az ikebana virágkötészeti stílus is.
A 16. század végén a Tenshō korszakban a kiotói császári palotában a tömjénekkel való illatok keverését és égetését sajátos mesterségként ismerték. Ez idő alatt fogalmazódott meg a „Kō tíz erénye” (香の十徳, kōnojūtoku), amely a minőségi tömjén megfelelő és helyes használatából származó előnyökről szól. Ezek:
感格鬼神: Élesíti az érzékeket
清浄心身: Megtisztítja a testet és a lelket
能払汚穢 : Eltávolítja a szennyező anyagokat
能覚睡眠: Felébreszti a szellemet
静中成友: Gyógyítja a magányt
塵裏愉閑: Megnyugszik a viharos időkben
多而不厭: Nem kellemetlen, még bőségesen sem
募而知足: Kis mennyiségben is elegendő
久蔵不朽: Nem megy tönkre nagyon hosszú idő után
常用無障: A gyakori használat nem káros
Még ma is erős kapcsolat és holisztikus megközelítés van a kōdō-ban az illat, az érzékek, az emberi szellem és a természet között.
Források: