004369911060985

A japán lakk, az urushi egy különleges anyag, amely nem csak Japánban, de világ szerte, közte hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

károlyi art urushi japán lakk ékszer Magyarország

Ezt az anyagot évezredek óta használják és a minőségi, exkluzív művészi megmunkálás egyik kedvelt anyaga, amellyel nem csak fát, de számos más anyagot is díszítenek.

A végtelen sokoldalúságáért kedvelt urushi egy jellegzetes művészeti forma, amely a japán kultúra minden területén elterjedt a teaszertartástól a modern absztrakt szobrokig, vagy akár a szebbnél szebb ékszerekig.

Hazánkban is vannak, akik az urushi technikával dolgoznak.

Károlyi Tamás az egyik ilyen művész, akinek kezei nyomán különleges medálok születnek, különböző anyagok, azaz nem csak fa, de például üveg felhasználásával.

Mivel már egy ideje követem a munkásságát, gondoltam bemutatom nektek is a munkáit. Ezek a szépségek tökéletes ajándékok lehetnek olyanoknak, akik szeretik a különlegességeket és a művészeteket.A következő interjúban Ő mesél arról, hogy mi fogta meg ebben a technikában, hogy alakul nála egy alkotási folyamat, miből nyer ihletet és még sok más.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Mióta foglalkozol Urushi lakk ékszerek készítésével, és hogy jött az érdeklődés iránta?

Körülbelü harmadik éve foglalkozom a japán lakk megismerésével lehetőségeimhez képest. Mivel főállásban az élet egyéb területén kell helytállni, ezért így ez nem teljesen 3 aktív év, mint ha reggeltől-délutánig ennek szentelném az időm, de körülbelül ekkora datálható az első ecsetvonás a japán lakkal és ekkor ezek már tudatosan az ékszerek voltak.Maga a lakk már gyerekkorom óta egy csoda tárgya. Kölyökként két alkotás maradt meg bennem igazán, a japán kardok tokja, azaz a saya, illetve a zongorák gyönyörű felülete. Akkoriban ezt úgy fogalmaztam meg, hogy mint a tükör, tükörlakk.

 Mivel egész életemben jelen volt a kézművesség, az alkotás igénye, így talán a japán vonzalom miatt a lakk egy elérhető dolognak tűnt mikor belekezdtem a használatába, és az ékszerek pedig „szép valamik”, szép párost alkothatnak gondoltam akkor.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Milyen sok időbe telt kikísérletezni a jelenlegi technikádat?Igazán jó és jogos kérdés. Igazság szerint még mindig kísérletezek. Bár már több alkalommal is volt szerencsém japánban járni, olykor hosszabb időre is, sajnos azon alkalmakkor még nem volt a látókörömben a lakk, így nem volt soha lehetőségem japánban, közvetlen mestertől tanulni. Ezért a nehezebb út jutott részemre, a tapasztalatszerzés, mely kudarcokkal is jár és ez idő, energia, néha mélypont, amiből tovább kell lépni. Még mindig keresem az utam ebben a művészetben, hisz a lakkmunka egy igen sokrétű művészeti ág. Nemrégiben kezdtem el a színes lakk használatát például egy ismerősöm javaslatára, ha ő nem beszél erről nekem gyakran, valószínűleg jóval később  kóstolok bele de nem bántam meg. Vagy egy új technika szintén a kagylóhéj reszelék, szemcsék használata adott felületen.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Milyen nehézségeid adódtak az utadon?

Ahogy említettem talán a legnagyobb hiány egy mester, akitől a tudást meg lehet tanulni. Kicsit a művészlétre jellemző a féltés. Igyekszem japán alkotókkal beszélgetni, illetve természetesen bárkivel a világ bármely részéről, vannak kedves, nyitott művészek, akik nem féltik a tudást, de akad az ellenkezője is természetesen.Nehézség az idő, általában abból van a legkevesebb mindenkinek és főállás mellett ugye esténként pár óra, marad az alkotásra, és az Élet egyéb területein is helyt kell álmi, így az idő is egy fontos tényező.

Persze akadnak egyéb buktatók is, gyakran az alapanyag beszerzése sem egyszerű, és a lakk mint olyan nem adja magát könnyen. Szerencsére ma már az Internetnek hála könnyebb kapcsolatot teremteni más alkotókkal vagy információt találni a világhálón és akkor már ”csak” türelem, kitartás, alázat kell az Úthoz.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Honnan merítesz ihletet?Hát, szerintem nem mondok rendhagyót ihlet kapcsán, gondolom sok alkotó is így van ezzel.

Néha csak kipattan egy elképzelés, amit papír és ceruza segítségével véglegesít az ember. Néha látok valamit-valahol napközben és az indít el egy folyamatot, néha egy korszakból, stílusból próbálok meríteni, néha az ellentétek, kontrasztok motiválnak, olykor a természet ,ívek, formák adják az alapot egy-egy medálhoz.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Hogy néz ki nálad egy medál elkészítésének folyamata? 

Az első lépés az ötlet, majd az ötlet után a papír és a ceruza veszi át a főszerepet. Tervezés, méretek elgondolása, forma, minta, üveg helye, formája, tehát a komplett tervezés. Ezek után jön a fa maga, annak megmunkálása, majd az üveg megmunkálása, vágása, csiszolása, profilozása a medálba való illesztéshez, majd ha a fa alap már teljesen kész, minden furat, véset, forma a megfelelő, ezek után jöhet csak a lakkozás. Az eddigi feladatok is 95%ban kézzel végrehajtott tevékenységek voltak, a lakkozás pedig abszolút. Lakk, csiszolás, lakk, csiszolás, lakk, csiszolás vagy fényesítés jó pár rétegben.Egyik japán művésztől hallottam, hogy a lakkművész tulajdonképp egy polírozó, fényesítő művész. Felkenni viszonylag gyorsan fel lehet a lakkot, az igazi munka csak ezek után jön.

Ha kész a lakkmunka, az utolsó lépések egyike az üveg behelyezése, fixálása és végül a lánc elkészítése. Ennek két módja lehet részemről, az egyik a klasszikus lánc+medál egység, másik lehetőség, mikor a medál és a nyaklánc egységet alkot, azaz nincs kis karika vagy hasonló, amit ráfűzök a nyakláncra, hanem a medál és lánc csak együtt Él.De persze mindig jönnek az új és új ötletek.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Milyen anyagokkal dolgozol? 

Nyilván a legfontosabb a japán lakk, azaz az Urushi lakk, ennek van több fajtája is, Suki, Suri, Kijomi, Aka Urushi például, de persze ezeknél jóval többfajta létezik és egyéb kiegészítők olajok, porok a fényesítéshez.Fontos továbbá a medálok alapanyaga, azaz a faanyag. Ezek klasszikus idehaza is fellelhető keményfák, amiknek beszerzése egyszerű, de van különleges fafajta is, mint az Indiai rózsafa.

Számomra egy fontos anyag még az üveg, melynek ezer és egy arca van, ezzel érzem azt, hogy ez a hármas egység, fa-lakk-üveg , tehát ez így egyben alkot valami különlegeset, talán különlegesebbet, mint mások. Régen nagyon vonzott a Szecesszió üvegmunkái. Érdekelt a tudás, így elvégeztem egy Tiffany lámpakészítő tanfolyamot nagyon-nagyon rég, így ez a tudás most nagyon jól jön és szeretem is alkalmazni.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Szoktál egyéni kéréseket teljesíteni? 

Volt már rá példa de jelenleg ez nem a profilom, ha lehet ilyet mondani, a már említett időbeosztás miatt. Mivel a megrendelő nyilván szeretné mihamarabb megkapni, amit kért, így ez jelenleg nagy kihívás „időre teljesíteni”. Egyenlőre alkotok, mert szeretem csinálni, és ha ezekből tetszik valakinek valami, annak nagyon örülök. Persze jó lenne teljesen ezzel foglalkozni, de az egy álom jelenleg, egy kiváltságos lét.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Hol lehet téged és a munkáid megtalálni? 

Jelenleg a Facebookon mutatok aktivitást a Karolyi Art profilon, ott lehet megnézni munkáim fotók, videók formájában, illetve a munka néhány folyamatába is bele lehet tekinteni.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Van olyan terméked amire különösen büszke vagy? 

Természetesen mindegyikre, hisz a nullából létrehozni valamit az egy csodálatos dolog. Inkább kedvencek vannak, amihez párosul valami élmény, például első érdeklődés egy medál iránt, első rendelés, új ötlet megvalósítása vagy egy gondolat, téma medálban való manifesztálódása például, ezek jó élmányek.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer

Nagyon örülnék, ha japán kötődésedről is mesélnél kicsit, hogy miért érdeklődsz iránta, mi tetszik benne? 

Talán az első kötődés a japán kardok voltak, kölyökként is már gyönyörű műalkotásoknak tartottam őket. Ezek után jött az első harcművészet gyakorlása elég hosszú ideig.  A harcművészet természetesen máig tart, jelenleg a Kyudo, azaz a japán íjászat az ami kitölti a szabadidőm 15 éve. Egyesületet, szövetséget vezetek, oktatok, és persze mint aktív gyakorló is részt veszek benne. Még a Kyudo előtt volt szerencsém japánban Aikidot gyakorolni, Kyudoban pedig a 2. és 3. danos vizsgáimat szintén kint tettem le. Természetesen a japán kézművesség szintén egy csodálatos dolog számomra, más kultúra, más alkotások, más látásmód, amiben van valami vonzó, valami megfoghatatlan. Talán az alázat, a szerénység és az, hogy egyszerű szerszámokkal maradandó dolgokat alkottak és művészi szintre emelték az adott tevékenységet, legyen az alkotás kővel, fémmel, papírral, bambusszal, lakkal vagy bármi mással.Egy számomra kedves történet talán jobban visszaadja ezt a megfoghatatlan valamit.

Még a Covid előtt pár évvel a Mesterségek ünnepén japán volt az egyik vendégország, természetesen lakkművészek is voltak köztük. Volt ott egy gyönyörű Suzuri bako, egy „íródoboz”. Ránézésre is látszott, hogy ez rengeteg munka. Egy idős művész munkái között volt kiállítva. Kérdeztem a mestert, hogy mennyi idő volt ezt elkészíteni? Azt felelte 3 év de nem tudott rajta napi szinten dolgozni. Ebből jött logikusan a következő kérdés, hogy 3 év munkája milyen értéket képvisel vajon. Azt felelte a mester, hogy ezt nem pénzért készítette, hanem, hogy szinten tartsa a technikáját, egyfajta gyakorlás volt.

Ez igazén mély nyomot hagyott bennem.

Interjú szövege: Károlyi Tamásl, képek: Tamás saját képei a munkáiról.

karolyi art japán lakk technika urushi ékszer