A vízesés-meditáció ritka gyakorlat, amelyet a szamurájok és aszkétikus japán buddhisták és sintoista hívők évszázadokon át gyakoroltak. Akár vízesés-meditációnak, akár edzésnek fordítjuk, megdöbbentő, üdítő és emlékezetes bevezetés a spirituális fejlődés és önuralom egy rendkívüli formájába.
A vízesés-meditáció az aszketikus gyakorlatok egy olyan formája, amelyben az ember testét a természetből kiáradó vízesés veri. Az önmagunkkal való szembenézés és az erős mentális erő kifejlesztése érdekében kezdett elterjedni Japánban, hogy hideg, heves vízesés érje az emberi testet, és az utóbbi években az aszkézis egyik formájaként népszerű aszketikus gyakorlattá is vált.
“Ahogy a zuhatagok közepe felé sétáltam, súlyos hideg fogta meg a lábamat, és egy sintó pap ritmikus kántálása eltűnt a sziklás talajon csapkodó áradások hangjai alatt. Hogy betekintést nyerjek a takigyo régi szokásába, a japán kultúra aszketikus aspektusába, egy hűvös napon önként sétáltam be egy fagyos vízesésbe.”
Ennek az is az oka, hogy ez a fajta meditáció nem az átlagos, nyugodt elmélyüléssel azonosítható: a víznyomás jóval erősebb a vártnál, és ez egy veszélyes gyakorlat, amely sérülésekhez vezethet, ha valaki nem ismeri az oktató által tanított tippeket; helyes test- kéz- és nyaktartást, valamint az egyéb előkészületeket. Ezenkívül a vízesések hűvössége hipotermiát és eszméletvesztést okozhat a hosszú ideig tartó vízben tartózkodás miatt, ezért a gyakorlatok végrehajtása során nagyon óvatosan kell eljárni.
Eredetileg a Takigyo-t tisztító szertartásként végezték, mielőtt beléptek volna a teljes körű aszketikus képzésbe, valamint a jó termésért való imádkozás és az eső előhívása céljából, azon az ősi japán hiten alapulva, hogy a víz megtisztítja a test és az elme szennyeződéseit.
Manapság a tisztátalanság megtisztítására szolgáló cselekedetnek tekintik, ugyanazon elven alapulva, mint régi hitükben, hogy a víz elmossa, megtisztítja és eltávolítja a tisztátalan és ártó gondolatokat. Japán különböző területein shinto papok és buddhista szerzetesek vezetik a látogatókat a szent vízesések hideg vizébe, hogy természetes tudatmódosító élményt szerezzenek. Azonban kevés japán állampolgár, külföldi lakos és turista mer nekivágni a takigyo-nak.
Eredete
A Takigyo története az ősi japán hegyi aszketikus gyakorlatokra nyúlik vissza. A hegyi aszkézis első célja a hegyi istenségek lelki megnyugvásának elérése, segítése volt. A hegyek mélyén a gyakorló eggyé vált a természettel, és bőséges termésért, esőért, betegségből való felépülésért stb. imádkozott, abban a reményben, hogy ez áldást hoz majd a földi világra.
E rituálék előtt a test és az elme megtisztítása érdekében takigyo-t végeztek. Abban az időben Japánban nem a vallási megvilágosodást vagy megváltást keresték, hanem az imádkozás mágikus képességét. Később, a shingon szekta és a Kūkai hatására a mágikus gyakorlatokról (hegyi aszkézis) áttértek a szellemi aszkézisre az elme művelése érdekében.
Azt mondják, hogy a „vízeséses gyakorlat” követelményei ettől kezdve megváltoztak. A vízesés aszkézist minden szekta gyakorolja, beleértve a Shingon szektát, a Nichiren szektát és az új vallásokat is, de az etikett szektánként és templomonként eltérő.
“A pap megkért minket, hogy a takigyo előtti tisztulási szertartáshoz vastag fehér fejpántot, hachimakit, és bő, fehér, hagyományos köntöst, shirosozokut, vegyünk fel. A fehér szín Japánban a tisztaságot jelképezi. A tisztulási szertartás a szentély főépületében zajlott. A pap japánul kántált, miközben egy szent dobot ütött. Egy fehér tisztító pálcát, haraigushi-t is lengetett felettünk.
Ezután visszamentünk a kavicsos úton, és leparkoltunk egy meredek cikk-cakkos sétaút bejáratánál, amely egy sziklafal tövéhez vezetett, ahol három vízesés zuhogott. Sűrű zöld növényzet és a vízesésekből lecsapó köd vett körül minket. A pap sót szórt a levegőbe, ami szintén a megtisztulás szimbóluma, és hangosan kántált a zuhatagok visszhangja felett. Végül intett, hogy sétáljunk a három vízesés közül a legszelídebb alatt, miközben folytatta a kántálást.”
A takigyo művelése alatt a gyakorlatot végző, elmélyülni kívánó egy gyoi nevű ruhát visel. A gyoi fehér, mivel arra szolgál, hogy a testet és az elmét visszahozza egy olyan állapotba, ahol nem színeződik be, és lehetővé teszi, hogy az ember új fényben tekintsen önmagára, mintha szellemiségében és lelkében újjászületne.
Ajánlatos fehér alsóneműt viselni vagy hozni, mivel a fehér színű gyoi elég nagy valószínűséggel válik átlátszóvá a takigyo révén. Egy másik lehetőség a vastagabb, fehér mellény viselése, amely a mellkastól lefelé fedheti a testet. Ez azért hasznos, mert bizonyos esetekben az alsónemű sem engedélyezett a tisztító rituálé gyakorlása közben.
Ha több vízeséshez ellátogat az ember és többfajta megtisztulást, tapasztalást tervez, célszerű egy áttetsző fehér köntöst vásárolni külön csak erre a célra és magunkkal vinni. Ezek elég könnyen beszerezhetőek, szinte bármely piacon talál takigyo-hoz alkalmas viselelet az ember. A többi alapvető dolog, amit magunkkal érdemes vinni, egy törölköző és egy váltóruha, de célszerű előre érdeklődni a használni kívánt helyen, hogy biztosan ne maradjon le semmi hasznos mellőlünk.
Az eljárás, ami maga a takigyo, szektánként és templomonként eltérő lehet, de alapvetően mindegyik rendelkezik egyfajta kerettel:
- Vegyünk fel fehér ruhát és kössünk fel magunkra egy hachimakit
- Hajoljunk a vízesés felé
- Kántáljuk a Shingon, Hannya Shinkyo és tiszteletadási imákat
- Tisztítsuk meg magunkat erre a célra kitett tisztító sóval
- Lépjünk be a vízesés medencéjébe nyitott lélekkel
- Miközben a vízesés ránk zúdul, kántáljuk a Shingon vagy Hannya Shinkyot
- Lépjünk ki a vízesésből három alkalommal, mintha mindegyiknél el akarnánk űzni a szennyeződéseket majd hagyjuk el a vízesést
- Végezetül hajoljunk meg újra a vízesés felé, miután kijöttünk alóla, hogy lezárjuk a rituálét
A vízeséses gyakorlatok alatt mindenféle hatással számolhatunk.A legfontosabb az abbéli hit, hogy az erős vízsugár tisztítja és erősíti a testet és az elmét.
“Bárcsak azt írhatnám, hogy nyugalomra leltem, ahogy átvágtam a sekély folyón és beléptem az özönvízbe, de az erős hideg miatt levegőért kapkodtam, és küzdöttem, hogy ne remegjek. Gyorsan kisétáltam, és megálltam a napsugárban, amíg a feleségem sorra vette a sorát. Aztán úgy döntöttem, hogy újra megpróbálom. Azt mondtam magamnak, hogy ne törődjek a hideggel, és gondoljak arra, hogy melegem van, de ez nem működött. Még mindig rettenetesen kényelmetlenül éreztem magam.
Így hát a figyelmemet a környezetemre összpontosítottam. A fák hullámzó tükröződésére koncentráltam a lábam mellett a vízben, a testemről lecsapódó vízre és a vízesés zúgó hangjára. Aztán végül a hideg ellenére is kényelembe helyeztem magam. Láttam a papot a permeten keresztül. Intett, hogy menjünk a másik két vízesés alá. A legnagyobb vízesés áradata a hátamba csapott, mintha egy erős masszőr karjai és öklei lettek volna. Az egyenesen maradás kihívást jelentett, de egyben üdítő és valahogy megnyugtató is volt.”
Amikor a természetes vízesések csodálatos hangja, a víz hidegsége és ereje hirtelen rázúdul az emberre, megragadja és hatalmába keríti, testünk olyan szélsőséges állapotba tud kerülni, hogy egy pillanatra elakad a lélegzetünk, egyszerűen nem kapunk levegőt.
Azt mondják, hogy ez az állapot a szükséges helyzet ahhoz, hogy elűzzük a gonosz szellemeket és az elme különféle ártó és negatív gondolatait, majd magát a gondolatot, gondolkozást is, és hogy egyesítsük a szellemet. A dopamin ilyenkor nagy mennyiségben szabadul fel. A dopaminhatás pedig erősebbé és motiváltabbá teszi a testet és az elmét egyaránt. (Így a puszta hiten túl, a realistábbak is elfogadhatják a rituálé jótékony hatásait.)
A negatív ionok állítólag akkor keletkeznek, amikor a víz hevesen nekicsapódik a szikláknak és egyéb testeknek. A vízesésekben tehát nagy mennyiségű ilyen negatív ion keletkezik. Azt mondják, a negatív ionok kiegyensúlyozzák a vegetatív idegrendszert, és stresszcsökkentő és nyugtató hatással bírnak az élőlényekre, valamint pozitív hatással vannak az élővilágra is, ugyanis elősegítik a természetbeni szépség kialakulását.
Mindemellett azzal, hogy olyan extrém körülmények közé helyezzük magunkat, amelyeket a mindennapi életben nem tapasztalunk és nem is tapasztalhatunk meg, fejleszthetjük az energiánkat, a koncentrációnkat, az intuíciónkat és a vad megérzéseinket. Egyszerűen csak, úgy érezzük – és nem csak érezzük -, hogy erősebbel leszünk.
“Amikor a feleségemmel kisétáltunk a vízesésből, az időjárás nem változott. Valami más változott. Az izgalom újszerű érzése áramlott az ereimben. Egy hűvös napon egy árnyas erdőben átázni furcsán élvezetes volt. Az erdő színei és a vízesés zajai felfokozottnak tűntek. A testem már tizenöt perc után erősebbnek érezte magát. A víz, az erdő szellemei, az önhipnózis, vagy mindezek a tényezők együttesen okozták? Nem tudom megmagyarázni, miért éreztem magam erősebbnek és boldogabbnak, mint már jó ideje.”
Helyek, ahol vízeséses fürdőzésre van lehetőség
Tokió egyik leghíresebb helye, ahol vízeséses aszkézist végezhetsz, az Ensenji templom az Umeshoyama-hegyen. Itt található a Kutouryuu-vízesés és a Ryujin-vízesés, amely a Kanto régió egyik jól ismert vízesésképző központja, és amely Okutama egyik erőtereként is ismert. A vízesések viszonylag nagy vízmennyiséggel rendelkeznek, de tapasztalt oktatók állnak rendelkezésre, így a kezdők is nyugodtan gyakorolhatják a vízeséses edzéseket.
Bár ez egy teljes értékű vízesés helyszín, a férfiak és a nők egyaránt viselhetnek fürdőruhát, és a nők fekete pólót és gatyát is viselhetnek. A föléjük felvehető vízeséses ruhák szintén bérelhetők.
A fent leírtak szerint ez egy olyan hely, ahol még az első alkalommal járók is könnyen megtapasztalhatják a vízesés-gyoingot, bár meg kell jegyezni, hogy az etikettet leegyszerűsítették, hogy elkerüljék a fizikai megterhelést és az istenségek iránti tiszteletlenséget.
Természetesen teljes értékű vízesések is szervezhetők, ezért kérjük, érdeklődjön. A vízesések frissítő és energetizáló hatással is bírnak, így a részvétel vállalati tréningek keretében, valamint más országokból érkezők számára is lehetséges.
Hétköznapokon három személytől.
A vízeséstúra díja 5000 jen férfinként és 5500 jen nőként (500 jen a gyogi mosáshoz).
Vízesés Gyogyo: eggyé válni a természettel.
A Vízesés Gyogyo egy olyan gyakorlat, amely során egy erőteljes vízsugárral áztatjuk magunkat, amely eloszlat minden rossz gondolatot és zavaró tényezőt, tiszta elmét és testet hagyva bennünket.
A testre és az elmére gyakorolt nagyszerű hatása újraértékelődött, és ma már sokan, fiatalok és idősek, férfiak és nők, a legkülönfélébb gondolatokkal és érzésekkel a fejükben végzik a vízeséses fürdőzést. Digitális társadalomban élünk, ahol kevésbé vagyunk kapcsolatban a természettel. Miért ne szabadulhatnál el mindentől, és válhatnál eggyé a természettel, tisztulhatnál meg, és születhetnél újjá új emberként?
Forrás:
http://takigyou.jp/indexee.html
https://allabout-japan.com/en/article/10868/