Talán mindenki számára ismert tény, hogy Japánban nyáron elviselhetetlen a hőség – a kirándulóknak is inkább azt szokták javasolni, hogy tavasszal vagy ősszel látogassanak a szigetországba.
Klíma nélkül nem élik túl a japánok a nyarat, ezért 2005-ben útjára indították a Cool biz kampányt, ami arra biztatta a cégeket, hogy engedjék meg a dolgozóknak, hogy nyáron ne viseljenek nyakkendőt, öltönyt, blézert. Ennek nem titkolt célja az energiacsökkentés is volt.
Ez a kampány sok más területen is sikert aratott: csökkent a szén-dioxid kibocsátása, a ruhacégek pedig újabbnál újabb nyári ruhákat dobtak piacra.
2012-ben a Super Cool biz kampány indult el, amely során megengedték a férfiaknak, hogy pólóban dolgozzanak, ha nem bírják a meleget.
A Cool biz mellett a Warm biz kampány is létrejött: ennek lényege, hogy a hideg téli hónapokban a dolgozók inkább rétegesen öltözködjenek, így megint csak csökkenteni lehet a fűtéssel járó energiát.
A Cool biz kampány a mai napig nagyon népszerű.
Forrás:
Yutaka Yazawa: Hogyan éljünk japánul. Scolar Kiadó, 2019.
Kiemelt kép: Ryutaro Tsukata – pexels