A „katagami” a hagyományos japán stencilkészítésre utal, amely finom mintákat foglal magába washi papírra vágva. Ilyen élénk minták jelennek meg a kimonó anyagokon is, ha az anyagot ezekkel a sablonokkal festik meg. Az Ise-Katagami, a japán papírsablonok jól ismert típusa.
A 19. század első felében Európában is népszerű volt és nagyban hozzájárul az európaiak japán iránti rajongása kialakulásához. Ebben a időben ugyanis számos Ise Katagami kerőlt Európába, többnyire ukiyo-e fatömbnyomatokkal és állatmintákkal, amelyek másságuk miatt nagyon hamar elterjedtek. Később az ukiyo-e a Japonisme lelkes divatját váltotta ki Monet, Van Gogh és más francia impresszionista festők körében, akik szintén az ise-katagaminak köszönhetően terjedtek el, nagy hatást gyakorolva a korabeli dizájnra, beleértve a kézműves termékeket, kiegészítőket, táskákat, tapétákat stb.
A katagamit vagy papírsablonokat a minták kimonószövetre történő nyomtatására használják. Ezekre a sablonokra rajzolják a kívánt motívumot, majd kivágják. A washi papírt tanninnal, azaz éretlen, savanyú datolyaszilvából, japán nevén kakiból préselt folyadékkal itatják át, majd a sablonok segítségével a mintát szövetre festik. A Mie prefektúrából származó Ise-Katagami a japán sablonok egyik típusa. Több mint 1000 éves múlttal büszkélkedhet ez a technika.
A sablonokat egyszerűen anyagok festésére használták, és akkoriban önmagukban nem ismerték el őket műalkotásként. Ma az ilyen fennmaradt sablonok persze felbecsülhetetlenek.
Az Ise-Katagamihoz egy bizonyos kozo kéregből készült washi papírt használnak. Három lapot egymásra fektetnek, és datolyaszilva tanninokkal ragasztják össze őket. A szálak függőlegesen, vízszintesen, majd függőlegesen futnak, amelyek jó tartást és használhatóságot biztosítanak. Ezzel a technikával strapabíró sablont hoznak létre és többször is használhatják a festéshez.
A horishi néven ismert kézművesek speciális eszközökkel vágták ezeket a különféle mintákat az összeragasztott washi papírba.
A kiribori egy faragás típus, amelyeket a kismintákhoz, azaz a komonhoz használják. Ezek a kis minták adják a nagyobb és részletesebb mintákat, amelyek az egész kimonószöveten szétterülnek. Egyes esetekben akár 100 kis lyukat vágnak minden 1 cm-es négyzetbe és pontozottan, mint a pointillista festmények adják a teljes egészet.
Napjainkban a minták nyomtatása már gépekkel történik. Mégis, még mindig mutatkozik igény a hagyományos módon kézzel festett szövetekre, és van az a réteg, amely ezt meg is tudja fizetni.
A Kioi Art Gallery, az Ise-Katagamira specializálódott művészeti múzeum mintegy 5000 Ise-Katagami sablonnak ad otthont, főleg az Edo-korszakból (a 17. század eleje és a 19. század közepe között). Ha kíváncsi vagy rá, ide érdemes ellátogatni.
Forrás és képek:
https://www.kankomie.or.jp/tw/report/detail_69.html