A lean kifejezés jelentése: karcsú. 1988-ban használták ezt a szót először a Toyota gyár működésére és menedzsmentjére.
A lean egy olyan folyamatszemlélet, melynek lényege a minél nagyobb fokú hatékonyság elérése minél kevesebb erőforrás felhasználásával. Mivel a Toyotától indult a rendszer, Toyota-módszernek vagy Toyota termelési rendszernek is hívják.
A lean 5 alapelvre épül:
- értékteremtés: A vevő számára mi képezi a hozzáadott értéket?
Az értékteremtés során a legmegfelelőbb minőségű szolgáltatást vagy terméket hozzuk létre a megfelelő időben. Fontos továbbá ebben az alapelvben, hogy a pazarlásokat csökkentsük, végül teljesen megszüntessük.
- értékáram: Milyen folyamatokra van szükség az érték előállításához?
Egy-egy termék vagy szolgáltatás előállításához szükség van bizonyos lépésekre. A lean során a kérdés az, hogy vajon ezek tényleg szükségesek-e, vagy inkább csak pazarlók. Ez alapján vannak értékteremtő tevékenységek, szükséges, de nem értékteremtő tevékenységek és pazarló tevékenységek. A Toyota 7 ilyen pazarló tevékenységet, vagyis veszteségforrást nevez meg: túltermelés, várakozási idő, felesleges szállítás, felesleges tevékenységek, (felesleges) készletek, felesleges mozdulatok, selejt.
- áramlás: a folyamatok akadálytalan áramlását jelenti.
A cél, hogy a különböző folyamatok, lépések és a termékek előállítása folyamatosan, áramlóan történjen.
- húzásos rendszer: a termék előállításának megfelelő időzítése.
Just-in-time rendszert értünk a húzásos rendszer alatt, vagyis: mindent éppen akkor, éppen ott kell legyártani.
- folyamatos fejlesztés: Hogyan lehet a rendszert folyamatosan továbbfejleszteni?
A lean szemléletet a folyamatos fejlődés és fejlesztés jellemzi, amelybe a munkavállalókat is bevonják.
A lean szemléleten belül kiemelt jelentősége van a kaizen módszernek. A kaizen jelentése: változtatás (kai) a jó irányába (zen). Ez azt jelenti, hogy nemcsak a munkában, hanem az élet minden területén folyamatosan jobbá válhatunk, fejlődhetünk, folyamatokat javíthatunk jobbá téve ezáltal a termelést és önmagunkat is. A kaizenben fontos az emberközpontúság és a japán szokásokkal ellentétben a túlzott munka csökkentése is.
Forrás:
https://www.iecinfo.hu/kepzeseink/lean-menedzsment-kaizen-e0011982015d015.html