004369911060985

A japán tusfestészet vagy a sumi-e a japán esztétika megtestesítője. Egyszerű fekete tintával és gondosan kiválasztott fehér területtel a sumi-e megragadja a természeti világ időtlen szépségét és összetettségét.

1. Mi az a Sumi-e?

A Sumi-e-t általában monokróm művészetként írják le, sumi tintával és kézzel készített papírral: A Sumi-e fekete tusfestést jelent (sumi 墨 = fekete tinta, e 絵 = festés).

2. Honnan jött Sumi-e?


Kína hosszú történelme során a tudósok munkája kiterjedt a dokumentumok átírására és az irodalom írására. Ezek a betűs urak hozzászoktak ahhoz, hogy ecsetet és tintát használjanak a papíron, és különösen a Southern Song-dinasztia idején sokan kezdtek egyszerűsített műalkotásokkal kiegészíteni költészetüket. Egyszerű, de néha merész ecsethasználatuk gyakran megragadja a téma szellemét, és a kifejezések széles skáláját közvetíti, a dinamikus erőtől az eleganciáig és a nyugalomig.

A kínai zen buddhista szerzetesek a tizennegyedik században vezették be ezt a tintaművészeti stílust Japánban, ahol az idő múlásával az ecsetvonások száma csökkent és leegyszerűsödtek, és gyakran kombinálták őket költészettel, hogy létrehozzák a ma ismert sumi-e stílust. A tusfestészet művészetének középpontjában a kezdetektől fogva a vonal minősége áll; ez az, ami megragadja a formát.


3. Mire lesz szükséged a Sumi-e festéséhez?

A sumi-e tanulónak fel kell ismernie a különféle ecsettípusokat és azok felépítését. Ha megvásárolod ezeket az olcsó, tömegesen gyártott ecsetet, csalódott leszel, mert az ecset nem a várt módon fog működni. Egy kiábrándult ember, aki végül feladja az edzést. Emiatt még egy kezdőnek is érdemes egy minőségi (és drágább) sumi-e ecsettel kezdeni befektetésként.

Hogyan kell ápolni a Sumi-e ecsetet?

Minden alkalommal, amikor ecsetet használsz, óvatosan mosd ki az összes tintát. Soha ne használj forró vagy meleg vizet. A Sumi-e ecsetek általában állati ragasztóval készülnek, ami nagyon hasonlít a zselatinhoz, és végül feloldódik vízben. Ha a sumi-e ecsetet egy ideig vízben hagyjuk, a sörték kiesnek.

Különös gondot kell fordítani a sörték aljának lemosására, különben a tinta megszárad a tövénél a szőrszálak körül, és az ecset nem képez újra pontot. A tinta eltávolításához nyomja meg többször, nyomja össze és óvatosan csavarja meg, majd papírtörlővel távolítsa el a nedvességet.

Milyen papírt használjon Sumi-e-hez?

A japán papírokat főként kozo-ból (egyfajta eperfa) és gampiból állítják elő. A gampi állítólag rovarellenálló. Az élettartam szempontjából is a legtartósabb, így a legnépszerűbb típusok közé tartozik. A tinta nem fog szétterülni ezeken a sima fehér papírokon, így a kalligráfia és a festészet legjobb papírjainak számítanak.

Fontos figyelembe venni a papír vékonyságát, valamint azt, hogy milyen módon tervezi megjeleníteni a sumi-e műveit. Ha az alkotást hagyományos módon, azaz függő tekercsként kívánjuk megjeleníteni, akkor a tároláshoz meglehetősen szorosan feltekerjük, ezért vékony papírra kell elkészíteni.


Hogyan válasszunk Sumi-e tintát?

Egy aforizma azt állítja, hogy „sumi fekete, de mégsem fekete”, ami azt jelenti, hogy a fekete tinta egy festményen sok mindent sugall, beleértve a színek teljes spektrumát. Egy komoly sumi-e művésznek érdemes felfedeznie és kísérleteznie ezekkel az árnyalatokkal, és olyan sumi tintát kell használnia, amely a legjobb eredményt nyújtja kreatív kifejezéséhez.

A sumi tinta széntartalma három forrásból származik. A repceolaj elégetésekor olyan finom korom keletkezik, hogy mélyen feketedik. A fenyőnedv égéskor kormot termel, amelynek átlátszósága van, és a tinta tónusa hígításkor a világos feketétől a kékesszürkéig terjed. Az ipari olajokat olcsó, barna árnyalatú sumi előállítására használják.

4. Hogyan kell tartani a Sumi-e ecsetet?


Az ecsetet különböző célokra különböző módon kezelik. A kínai művészek és irodalmárok évszázadok során kidolgoztak egy rendszert az ecset hatékony kezelésére, és ma is ugyanezt a rendszert használják. A kalligráfiában az ecsetet pontosan a papírra merőlegesen kell tartani.

5. Hogyan kell festeni a Sumi-e bambuszt?


A japán sumi-e festészet sok nyugati hallgatója még soha nem látott élő bambusznövényt, még kevésbé ligetekben nőtt bambuszt! De mindössze három ütést használva viszonylag könnyű téma a kezdők számára a sumi-e.

Széles bambuszszár létrehozásához simítsd le egy szabványos sumi-e ecset sörtevégét, és vigyél fel sötét tintát az oldalakra, hogy fény- és árnyékhatást keltsen. Az egyes vonások közötti fehér mezőkben kis, széles-széles vonalakat ad hozzá az illesztések befejezéséhez.

A levelek esetében gyakorold a csukló és az ujjbegyek használatát, hogy a levél alja pontosan mutasson. Ha már megvan, próbáld meg csoportosan megfesteni a bambuszleveleket. Kezdd a középső levéllel, majd add hozzá a bal és a jobb oldali leveleket.

Egy részág festésekor gyakori hiba, hogy minden levelet az ághoz kötünk. Ehelyett fesd le a leveleket úgy, hogy közöttük és az ágak között legyen szó, hogy ne legyen korlátozva, ha bővíteni szeretnéd kompozíciódat.

Miután az elülső leveleket sötétebb tintával festetted, a háttér leveleit világosabb tintával fesd meg.

Ne feledd, hogy alkotása nem a bambusz részletes botanikai tanulmányozása. Ez a sumi-e, amely a szuggesztió művészetét használja.


6. Hogyan festhetünk Sumi-e tájakat?

Ezeket a lágy hegycsúcsokat bokkotsu technikával hozták létre, körvonalak használata nélkül. Ehhez mártsd az ecsetet vízbe, és a közepére adj világosabb tintát, a hegyére pedig sötétebb tintát. Tartsd az ecsetet 45 fokos szögben a papírhoz képest, és lassan haladj a hegycsúcstól a jobb alsó sarokhoz. Mosd meg az ecsetet, majd vigyél fel világosabb tintát, hogy befejezd a csúcs bal oldalát.

Az olajjal, akrillal és akvarellekkel dolgozó festők színkombinációkat és meghatározott vonalakat használnak a kommunikációhoz. Ehelyett a Sumi-e művészeknek a textúrákra és a tónusokra kell támaszkodniuk, hogy monokróm kifejezéseket hozzanak létre. Ezért a művészeknek ebben a közegben folyamatosan tisztában kell lenniük azzal, hogy kontrasztos ecsetvonásaik – a gyengédtől a masszívig – hogyan közvetítenek erőteljes kifejezést.


7. Hogyan kell virágot festeni?


„Sumi-e fekete, de mégsem fekete” – ez egy fontos szempont a virágfestés során. A szabványos tinta hígítva barna árnyalatot ad – íriszhez nem annyira. A kiváló minőségű tinták használatának egyik előnye, hogy speciális tónusukkal ellátva árulják őket. Ez azt jelenti, hogy ha nagyon sötét tintát használunk, a tinta jelen esetben lila érzetet kölcsönöz.


Források:

Ink wash painting – Wikipedia

https://www.sumiesociety.org/whatissumie.php

Mastering Sumi-e: The Art of Ink Wash Painting – Canvas Prints Australia

Itt tudsz japán termékeket vásárolni ↗

Ha japán terméket szeretnél, itt tudod beszerezni

SEO és marketing felelős↗

Lapj kapcsolatba a blog készítőjével

ArigatoApartman

Ismerd meg a japán stílusú apartmant Balatonakarattyán