004369911060985

Yashima no Hage-tanuki (屋島の禿狸) egy Bake-danuki (化け狸, azaz egy természetfeletti mosómedvekutya.  Yashima, Takamatsu, Kagawa prefektúra legendáiban szerepel és Tasaburō-tanuki (太三郎狸), Yashima no Hage és Yashima no Kamuro (屋島の禿)néven is emlegetik. A „három híres japán tanuki” egyikeként tartják számon, a Danzaburou-danukival és Shibaemon-tanukival együtt.

Legenda

A múltban volt egy tanuki, akit egy végzetes nyíllövés megsebesített, de Taira no Shigemori megmentette. Hálául a tanuki megesküdött, hogy megvédi a Taira klánt. A megsebesült tanuki leszármazottja volt Yashima no Hage-tanuki.

Miután a Taira klán virágzása leáldozott, Hage-tanuki a Yashima-ji templom védelmező istensége lett. Ez a 84. templom a Shikoku 88 templomból álló zarándokúton. A mondák szerint nagy hideg idején a családjából 300 tanuki gyűlt össze, és mágiával utat mutatott Minamoto no Yoshitsune csapatainak a Genpei háború alatt.

Hage-tanuki halálának egyik története az, hogy egy vadász lelőtte és megölte.

Egy másik változatban az álruhák versenyében halt meg Awaji Shibaemon-tanukival.

A történet szerint, miközben a három híres tanuki azzal dicsekedett, hogy ők a legjobbak az álcázásban Japánban, Hage-tanuki elindult Awaji felé, és kihívta Shibaemon-tanukit egy álcázó versenyre. A meccs napján Shibaemon számtalan hadihajót látott megjelenni a tengeren. Míg Shibaemon még mindig meglepett állapotban volt, azt hitte, hogy háború tört ki, a csónakok eltűntek, és megjelent Hage-tanuki. A flotta Hage-tanuki álcája volt, sikeresen becsapva Shibaemont. Hage-tanuki győzelmi kérkedéseire válaszolva Shibaemon-tanuki azt mondta, hogy a daimyō királyi körmenetének fogja álcázni magát. Másnap pompás felvonulás jelent meg. Hage-tanuki harsány hangon heccelte Shibaemont, de egy katona megdorgálta szemtelensége miatt, és egy lándzsával megölte. Ez ugyanis az igazi daimyō felvonulása volt. Shibaemon tisztelete jeléül egy szép temetést tartott neki.

Hage-tanuki halála után szelleme Awa tartományba költözött (ma Tokushima prefektúra), és a mesék szerint emberi alakot öltött, hogy segítsen másokon.

Yashima no Hage-tanuki a mesék szerint sok jó cselekedetet hajtott végre, ezért Takamatsu városában Minoyama Daimyōjinnek is hívják (蓑山大明神). Ő a családi boldogság, a házasság és a szórakoztatóipar istene; és úgy tartják, hogy szerencsét hoz a gyerekeknek.

A tanukik legendái Yashima templomról és Kūkairól

Yashima Takamatsu város keleti oldalán található. Az Edo-korszakban egy lávafennsík sziget volt, amely úgy nézett ki, mint egy tető, ezért az emberek „tető-szigetnek” nevezték el. Sót és rizst termesztettek ezen a területen. Ahogy a gazdaság fejlődött, hidat hoztak létre Shikoku fő szigete és Yashima között.

Shikoku, amelyet a tanuki királyságnak is neveznek, rengeteg szentélyben tisztelik a tanukit, mint istent, valamint sok ismert története van a mosómedve kutyáról. A rókák azonban kevésbé kedvelt állatok itt, állítólag Kūkai miatt.

Azt mondták, hogy valaha sok róka élt Shikokuban. A rókák okosak, ravaszok voltak, és szeretnek huncutságot csinálni; azonban a tanukik okosak és megfontoltak voltak, így az emberek inkább a mosómedvekutyát preferálták. Azt is mondták, hogy a róka és a tanuki összeférhetetlen személyiséggel bírnak, és ellenségnek tekintik egymást. A rókák általában üldözték a tanukikat, mágiájukat használva bosszantották a polgárokat és az utazókat, így az emberek a nagy hatalmú Kūkaitól kértek segítséget.

Kūkai összeszedte a Shikokuban élő összes rókát és tanukit. Kūkai, aki a tanukikat részesítette előnyben a rókákkal szemben, kijelentette: „A rókáknak Honshuba kell költözniük, a tanukik pedig maradjanak Shikokuban. A rókák ne jöjjenek vissza Shikokuba, amíg meg nem épül a Setouchi beltengeren átívelő vashíd.” Azóta Shikoku a tanukik királysága lett.

Az idő múlásával a tanukik népessége nőtt, és a történetek elterjedtek Shikoku körül, a leghíresebb a „Yashima no Tasaburo tanuki” (a Tasaburo nevű tanuki Yashimában). A fenti történet lényegében.

A tanuki legendái, akik a szerzetesek útját vezették

Tasaburo tanuki szeretett segíteni az embereknek az átalakítási készségével.

Ganjin, a kínai Tang-dinasztia szerzetese átutazik a tengeren, hogy meglátogassa Japánt. Egyszer, amikor hajóval meglátogatta a narai Tōdaiji templomot a Kyūshū állambeli Dazafuból, áthaladt a Setouchi beltengeren. Miközben a szigetek között hajózott, érezte, hogy fényesség borítja el a hegy tetét, ezért megállította a hajót, leszállt, és megkereste a fény forrását. Azonban a legenda szerint Ganji vak volt, mégis épségben felért a hegycsúcsra az őt irányító Tasaburo tanuki segítsége miatt. Ezt követően Ganji templomot épített, amely a Yashimaji templom elődje volt a Yashima hegy északi tetején. Tasaburo tanuki pedig idős emberré változott, aki szalmából készült kalapot és köpenyt viselt, hogy utat mutasson a szerzeteseknek a templom felé.

Egy másik történetben Kūkai a Tenno utasítását követve, hogy látogassa meg Yashimát, eltévedt a hegyben, és egy idős férfi is segítette, aki nem más, mint Tasaburo tanuki álruhában. Amikor Kūkai áthelyezte a Yashimaji templomot a hegy északi csúcsáról a déli csúcsra, Tasaburo tanukit bízta meg a templom védelmével. Az emberek azt mondták, hogy Tasaburo tanuki megértette, hogy a tanulás nagyon fontos, miután beszélt Ganjinnal és Kūkaial, ezért megalapította a Tanuki Egyetemet Yashimában, hogy növelje a tanukik erényét, és bátorította az összes japán tanukit, hogy jöjjenek tanulni.

Ha meglátogatjuk a templomot, a cinóbervörös toorik mellett sok tanuki szobrot is láthatunk. Ez nem egy gyakori párosítás, hiszen ezek inkább inari istent tisztelik. Shikokuban a helyiek általában tanukit imádnak az Inari szentélyben, de nagyon érdekes, hogy a tanuki által védett Yashimaji templomnak van egy Inari szentélye, amely a rókát állítja a középpontba.

Mindkettő isteni vadállat, akiknek megvan az átalakulási képessége is; a róka azonban csak Isten hírnöke lehet, míg a tanukinak ugyanolyan státusza van, mint a többi istennek. A leglényegesebb különbség a viselkedésükben rejlik. A róka, mivel okos, de ravasz, sérti a szentség képét. Ezzel szemben sok legenda említi, hogy a tanukik emberré változnak, hogy segítsenek a bajba jutott embereken. Az átgondolt és a gyengéd két jellemvonás, amely jó imázst kölcsönöz a tanukinak, és az emberek emberi tulajdonságokkal rendelkező istennek ábrázolják.

A mondák terén sok összefonódás van. Egyes forrásban Hage-danukit a Joganji templomban imádják Takamatsu városában, és Shirohage Daimyojin-nak (白禿大名神) hívják. A legenda szerint a Joganji templom közelében élt egy tanuki, és egy szegény öreg házaspár vigyázott rá. Az idős házaspár kedvességéért a tanuki teáskannává változott, hogy az idős házaspár eladhassa, hogy tovább élhessen. Ahogy az idős házaspár minden nap fényesítette a teáskannát, a tanuki megkopaszodott. Szégyellve és szomorúan hangosan sírt, mire a Joganji templom szerzetese felfigyelt rá. A szerzetes ezután három kagami mochit (olyat, amilyet újévkor is esznek) adott a templomban imádott tanukinak, aki abbahagyta a sírást. Azóta az emberek ezt a tanukit Hagedanukinak hívták, és a Joganji templomban imádták. Egy másik történet szerint Hagedanuki Tasaburo tanuki fiatal testvére volt, és a Genpei háború elől menekült, így a Joganji templomba került.

Források:

https://en.wikipedia.org/wiki/Yashima_no_Hage-tanuki

The tanukis’ legends of Yashima temple and Kukai

Itt tudsz japán termékeket vásárolni ↗

Ha japán terméket szeretnél, itt tudod beszerezni

SEO és marketing felelős↗

Lapj kapcsolatba a blog készítőjével

ArigatoApartman

Ismerd meg a japán stílusú apartmant Balatonakarattyán