A Gion Matsuri (祇園祭), a Yasaka-szentély fesztiválja, Japán leghíresebb fesztiválja.
Az egész július hónapban zajlik. Számos különböző eseményt tartanak, de különösen látványos a július közepi nagy kocsi felvonulás (Yamaboko Junko), vagy a felvonulást megelőző ünnepi esték eseményei (Yoiyama) is.
A felvonulás
A Yamaboko szó a felvonuláson használt kétféle kocsira utal: a 23 yama és a 10 hoko.
A Gion Matsuri részben ezek miatt is olyan lenyűgöző, a hoko ugyanis egy óriási, akár 25 méter magas, 12 tonnát is nyomó, ember nagyságú kerekeken húzott kocsi. Mind a yama, mind a hoko gazdagon díszített, és egyedi témákat képviselnek.
A fesztivál azért is különleges, mert hosszú idő óta, szinte megszakítás nélküli ünneplik.
Az esemény gyökerei 869-re nyúlnak vissza, és egy járvány kitörése idején az istenek kiengesztelésére szolgáló vallási szertartás volt. A fesztivál még ma is folytatja azt a gyakorlatot, hogy egy helyi fiút választanak ki isteni hírvivőnek. Ő a Gion Matsuri szent gyermeke.
Főbb események
Ironikus módon a Gion Matsuri kiemelt eseményei valójában nem a Gion kerületben, hanem a Kamo folyó túloldalán zajlanak. A felvonulást megelőző három nap során a Karasuma és a Shijo utcák kereszteződésétől mintegy fél kilométeres körzetben állítják ki a megfelelő yama-t és hokót. A kiállítás ideje alatt a turisták a kocsik némelyikére be is léphetnek.
A terület esténként válik a legizgalmasabbá, amikor 18:00 és 23:00 óra között az utcákat lezárják a forgalom elől, és a környék megtelik étel- és italárusokkal, valamint a fesztivál egyéb jellegzetességeivel. Ezeket a felvonulást megelőző ünnepi estéket Yoiyama (július 16.), Yoiyoiyama (július 15.) és Yoiyoiyoiyama (július 14.) néven ismerik. Hasonló ünnepségekre kerül sor a július 24-i felvonulást megelőző három estén is, bár kisebb léptékben, kevesebb útlezárással és standokkal. 2022-ben csak július 15-én és 16-án voltak útlezárások. Érdemes minden évben ezeket a dátumokat előre megnézni.
A kocsik felvonulására (Yamaboko Junko) keretében egy három kilométeres útvonalon haladnak végig a Shijo, Kawaramachi és Oike utcákon. Ezek az események ezekben a napokban zajlanak.
A városháza előtt fizetős ülőhelyet biztosítanak a látogatóknak, de mivel a felvonulás meglehetősen hosszú útvonalon és időtartamban zajlik, máshol is találhatunk jó kilátóhelyeket.
Egyéb események
A Gion Matsuri egyéb rendezvényei nem olyan lenyűgözőek, mint a kocsik felvonultatása, de szintén nagyon élvezetesek. Ilyen például az az esemény, amikor a látogatók végignézhetik a kocsik összeállítását, amelyet minden évben a semmiből és szögek nélkül végeznek.
A Yoiyama napjaival egybeeső Byobu Matsuri során a helyi lakosok kinyitják bejárati ajtóikat, és családi örökségeket mutatnak be a járókelőknek.
A mikoshi felvonulás a Yasaka szentélytől indul és az Otabishónál ér véget. Az esemény során a szentély istenségét egy mikoshiban, egy hordozható szentélyben viszik ki a szentély területéről a városon keresztül, amelyet fagerendákra helyeznek, és helyi férfiak cipelnek a vállukon.
Ezekről az eseményekről a fesztivál honlapján vannak fenn tájékoztatók, érdemes előre megnézni őket.
Történelmi gyökerek
A Gion Fesztivál vagy matsuri gyökerei Kr. e. 869-ig nyúlnak vissza. Ekkor egy szörnyű járvány terjedt el a városban, amely sok embert megölt. Akkoriban, akárcsak most, a kiotói július rendkívül forró, nagyon párás volt, és hajlamos volt a szakadó esőzésekre. Ezek ideális feltételeket teremtettek a kolera, a vérhas, a malária és más járványok kitöréséhez. Ne feledjük, ez még a modern orvostudomány és a higiénia előtt volt!
Goryō-e: békét kötni a dühös szellemekkel.
De akkoriban a császár úgy vélte, hogy a goryō vagy a dühös szellemek azért terjesztették a betegségeket, hogy megbüntessék Kiotót. A goryō-e egyfajta rituálé volt, amellyel békét lehetett kötni az ilyen szellemekkel. Ezért a császár egy goryō-e szertartást rendelt el, melyen 66 hoko használtak, egyet-egyet az ország minden régiójára. A hoko egy hosszú lándzsa vagy zászló, amelyet függőlegesen hordanak. Úgy tűnik, a goryō-e rituálé bevált, mert amikor legközelebb dögvész pusztított, a császár újabb rituálét rendelt el. Eközben Kiotó éves esőzései és áradásai gondoskodtak arról, hogy a rituálék hagyományossá váljanak. Kr. u. 970-re a Gion Fesztivál éves eseménnyé vált. Az idő múlásával a haragos szellemek megbékítése rendkívül bonyolult rituálévá vált, amely megtisztította Kiotót, a belvárosi negyedeket, az embereket és a látogatókat.
Ez a mikoshi hordozható szentély a Yasaka szentély istenségeit szállítja a Gion fesztivál negyedébe az ünnepségek idején.
Milyen istenségeket ünnepelnek a Gion Fesztiválon?
A fesztivál a közeli Gion negyedben található ősi Yasaka-szentélyben lakó Shintō-istenek fohászkodására is kiterjedt vagy eltolódott. Ezért nevezik Gion fesztiválnak. Az egyik ilyen fontos Gion-fesztivál istenség a járványok elleni védőistenség, Gozu Tennō. Hozzá csatlakozik, és néha együtt van a viharok istenével, Susanō no Mikotóval, hitvesével és a rizs istennőjével, Kushi Inada hercegnővel és nyolc gyermekükkel. A japán történelem két legrégebbi könyve, a Kojiki és a Nihongi leírja Susano és Inada kapcsolatának fantasztikus eredetét. Ahogyan a kagura tánc is, amelyet minden évben július 16-án tartanak a Yaszaka-szentélyben.
Mikor nyerte el modern formáját a Gion Fesztivál?
A kocsik idővel összetettebb és díszítettebb yamaboko kocsikká alakultak át.
A 14. Században a kocsik díszítésének mértéke a gioni kimonókereskedők sikereiket és kulturális kifinomultságuk fitogtatását is hivatott szolgálni. Akkoriban ugyanis ők voltak az esemény legfőbb szponzorai, de Japán merev társadalmi rétegei a kereskedőket a legalsó szinten tartották. Ez a fesztivál és a yamaboko kocsik díszítettsége alkalmat teremtettek arra, hogy ezt a gazdagságot demonstrálják, anélkül, hogy bajba kerültek volna. Mindenki yukatát, a kimono nyári változatát viselte, hiszen Kiotó belvárosa volt a kimonóipar központja.
A Muromachi korszak a kiotói művészetek és kultúra aranykora volt. A Muromachi-dori utcában pedig számos fesztivál yamaboko kocsija állt. A Gion Fesztivál minden egyes környéke versengett egymással, hogy kié legyen a legpazarabbul feldíszített – és legegzotikusabb – yamaboko kocsi. Kiotó a Selyemút egyik végpontja volt, és a nemzetközi befolyás hatalmat jelentett. Ennek köszönhetően a Gion Fesztivál kultúrája nemzetközi maradt, még azután is, hogy Tokugawa sógun lezárta az ország határait a külső hatások elől.
Még az 1900-as évek végéig az egyes Gion Fesztivál közösségek tevékenységei szigorúan titkosak és nagyon versengőek voltak.
Mi a helyzet a Gion Fesztivállal ma?
Mindeközben a Gion Fesztivál továbbra is az emberiség azon képességének szimbólumaként maradt fenn, hogy felülemelkedjen a nehézségeken. Nehézség pedig akadt bőven. Az 1800-as évek végéig gyakori tűzvészek pusztítottak Kiotó központjában. A nyári esőzésekkel kapcsolatos rendszeres megbetegedések az 1900-as évek végéig folytatódtak. A Gion Fesztivál sok támogatója soha nem tért vissza a 2. világháborúból. A háború után az amerikai megszálló erők betiltották a nyilvános összejöveteleket, köztük a Gion Fesztivált is. Napjainkban a koronavírus és az éghajlatváltozás, energiaválság bizonytalanná teszi a jövő képet.
A Gion Fesztivál mindezt túlélte eddig, több mint 1100 éve. Ezért Japánban a fenntarthatóság, a kitartó emberi szellem szimbólumaként is tekintenek rá.
Források:
https://www.discoverkyoto.com/event-calendar/july/gion-festival-yasaka-shrine-downtown/
https://www.japan.travel/en/spot/83/
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E7%A5%87%E5%9C%92%E7%A5%AD
Képek:
By Z3144228 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66368768, By Z3144228 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66368781, By Z3144228 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66368800, By Z3144228 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66368800, By Z3144228 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=66368927, By Rodrigo2803 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34568996, 江戸村のとくぞう – 投稿者自身による著作物, CC 表示-継承 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61117909による, Kano school XVI-XVII century – Scanned from a book, パブリック・ドメイン, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30664434による, Kano school XVI-XVII century – Scanned from a book, パブリック・ドメイン, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30664434による