Taizō-in (退 蔵 院) a Myōshin-ji Rinzai Zen buddhista templom legrégebbi altemploma.
Alapítója Muinsoin zen pap volt 1404-ben.
Az eredeti templom épületek az Ōnin háború (1467-1477) során leégtek, de ezeket később újjáépítették.
Maga a templom nem olyan különleges, azonban kertjei annál inkább.
A kertek telis tele vannak örökzöld növényekkel, mint például kamélia, fenyő és egy nagyobb japán esernyőfenyő.
A sanmon azaz a templom együttes fő bejárati kapuja Yakuimon-stílusú kapuként ismert és az Edo-korszak (1603-1867) közepén épült. A kapu két központi oszlopból és két tartó oszlopból áll és egy elegáns, letisztult bejárattal szolgál a komplexum számára.
Nemzeti kincs
Ezen át juthatunk be a templom együttesbe, amelyet több mint 600 éve keresik fel a környéken lakók. A Myōshin-ji kiotói templom együttes vonzereje egyediségéből fakad, melynek része egy híres tájkert, de Josetsu remekműve a Hyōnen-zu is megtekinthető, amely Japán egyik legrégebbi fennmaradt tusfestménye. Címe: Harcsa fogása tökkel (紙 本 墨 画 淡彩 瓢 鮎 図). 1413 körül készült és ez egy japán nemzeti kincsként tartják számon.
Kiotó és a zen buddhizmus
Kiotó amúgy is régóta a zen buddhizmus szíve Japánban. A zazen és a csend elválaszthatatlan fogalmak. Ebben a templomban a látogatók maguk is megtapasztalhatják a zen élményt és ki próbálhatják a zazen meditációt is.
Egy zen pap segítségével nyerhetünk bepillantást a zen meditáció gyakorlásába, de megismerhetjük a zen buddhizmus jelentőségét a japán kultúra részeként is. A meditációs foglalkozásnak díja van (2500 jen) és magába foglalja a belépő díját, a tárlat vezetést és meditációt is.
Nem csak zen élményben lehet részünk, de megtekinthetjük az templom különleges kertjeit és a komplexum többi részét is. Ebben a templomban a kövek a japán kert kulcs fontosságú szerkezeti elemeiként jelennek meg.
A kőkert a Motonobu no Niwa
Egyetlen kő elegendő, hogy a kert egészét kiemelje. Gyakori, hogy a köveket kombinálva helyezik el és akár szimbolikus jelentésük is lehet, mint például hegyek.
A Taizo-in különösen ismert impozáns kő kertjéről. Valójában három kertje van, mindegyik más-más esztétikai vonzerővel: egy száraz tájkert (karesansui, magyarul ejtsd: kareszanszui), egy sziklakert és egy kaiyu-stílusú kert.
A száraz tájkert általában olyan kertet jelent, amely főként sziklákat és víz nélküli növényeket használ a hegyi és vízparti tájak ábrázolására, míg a főként sziklákból és kavicsokból álló száraz tájkertet sziklakertnek nevezzük. A száraz tájkertek különösen mélyen kötődnek a zen buddhizmushoz.
Az itteni száraz táj kert nagyon híres. Kano Motonobu, egy festőművész alkotta meg és Motonobu no Niwa néven híresült el.
A Motonobu no Niwa-ban fehér homokot (kavicsot) szórtak ki, amely egy tóhoz hasonlít. Ennek hátulján sziklák találhatók, amelyek egy vízesést jelképeznek. A kövek a hegyeket szimbolizálják, amely kőhíddal van átívelve.
A Yoko-en
A másik híres kert a Yoko-en. A Yoko-en (a tó és séta stílusú kert) és egy suikinkutsu (magyarul ejtsd: szuikinkucu), azaz egy kő mosdó, amelyben a vízcseppek tisztán visszhangoznak egy rejtett földalatti kamrában szintén a hely egyik fénypontja. Ezek a történelmi kincsek lenyűgözik a templom minden látogatóját. Nem véletlen, hiszen a huszadik század egyik mester tájkert-tervezője építette.
A Yoko-en egy kaiyu-stílusú kert, központi eleme egy valódi vízzel teli tavacska, melynek hátulján egy vízesés található, amelyet a Motonobu no Niwa-hoz hasonló módon szimbolikusan vannak elhelyezve.
A Motonobu no Niwa-val ellentétben, ahol örökzöld fák vannak elrendezve, hogy kifejezzék a kert örök és változatlan jellegét, a Yoko-en kertet lombhullató fákkal ültették be, amelyek az évszakok függvényében változnak. Ez ritka egy zen templomban, és eleganciát kölcsönöz a rendezett kompozíciós szépségnek.
A Yoko-en bejárata közelében található az Inyou no Niwa (Sötét és Fényes Sziklakert), egy yin és yang sziklakert. A jin-kert fekete homok és a jang-kert fehér homok kontrasztja a dolgok kettősségét fejezi ki. A kavicsba gereblyézik a víz hullámzásait jelképező samon (ejtsd: szamon fodrozódási jeleket). Nyolc szikla a yin-kertben és hét a yang-kertben egy kitűnően kiegyensúlyozott képződményben helyezkedik el. Ennek a számnak is jelentősége van, hiszen a tizenöt ősidők óta a tökéletesség jelképe, állítólag. A kert közepére ültetett cseresznyefa a kettősség fúzióját szimbolizálja.
Források, képek:http://www.taizoin.com/en/
Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=222922
Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=222923
Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=222925
CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=904572